La Liga - Hiába jelentette be a szövetség, még nem biztos, hogy Messiék pályára léphetnek Amerikában
Hiába jelentette be a szövetség, még nem biztos, hogy Messiék pályára léphetnek Amerikában
Fotó: Europress/AFP

Hiába jelentette be a szövetség, még nem biztos, hogy Messiék pályára léphetnek Amerikában

Németh DánielNémeth Dániel
2018/08/17 15:01

Csütörtökön a spanyol liga (LFP) bejelentette, hogy a 2018/19-es szezontól kezdve az Egyesült Államokban is rendeznek spanyol bajnoki mérkőzéseket. Ezzel a lépéssel a La Liga nemzetközi közvetítési jogainak értékét szeretnék megsokszorozni, azonban a szándék nem elég, több szervezetnek, köztük a FIFA-nak is rá kell még bólintania a meccsek kiszervezésére.

Az NFL-ben 2007 óta rendszeresen rendeznek alapszakasz-mérkőzéseket az Egyesült Államokon kívül. Az NFL International Series londoni mérkőzései évek óta töretlen népszerűségnek örvendenek, nem véletlen, hogy szezononként akár négy-öt találkozót is lebonyolítanak az angol fővárosban. Az NFL európai piacszerzésében fontos stratégiai lépés volt a meccsek kiszervezése, valami hasonlóra készül a spanyol La Liga is, csak épp a másik irányból.

Fel akarják venni a versenyt az angolokkal

A televíziós közvetítési jogoknak sokáig a hazai piacról származó bevételek képezték a legértékesebb részét. Ez a tendencia az utóbbi évek alapján egyre inkább megfordulni látszik. A hazai piacokon már nem nagyon tudnak tovább nyújtózni a legnagyobb bajnokságok, ellenben nemzetközi szinten még rengeteg a kiaknázatlan lehetőség. Az angol Premier League ebben húzott el leginkább a többi bajnokságtól: nemzetközileg messze az angoloké a legértékesebb csomag.

Még nagyobb szeletet hasíthatnak ki a nagycsapatok a brutális Premier League-tortából | Hosszabbítás

Az angol labdarúgó-bajnokság legjobb - az egyszerűség kedvéért nagy hatosnak - nevezett klubjai nem csak a pályán aratott sikereknek, hanem a tárgyalóasztal mögött végzett tevékenységüknek is örülhetnek. Most épp annak, hogy az eddiginél több pénzt kaphatnak a bajnokság nemzetközi jogdíjaiból származó bevételekből.

Javier Tebas, a La Liga elnöke már tavaly is felvetette azt a lehetőséget, hogy külföldre kiszervezett mérkőzésekkel növeljék a bajnokság marketingértékét. Néhány nappal ezelőtt meg is történt a határátlépés: a Spanyol Szuperkupát Marokkóban játszották (a Barcelona 2-1-re legyőzte a Sevillát), ez volt az első külföldön lejátszott spanyol tétmérkőzés. A korábbi tervekben az amerikai mellett kínai mérkőzések is szerepeltek, ez azonban a még távolabbi jövő zenéje. 

A spanyol bajnokság jelenleg jelentős lemaradásban van az angolhoz képest az amerikai piacon. Miközben a Premier League jogait az NBC vásárolta meg az Egyesült Államokban (ezért hat évre 1 milliárd dollárt fizetett az amerikai vállalat), addig a spanyol bajnokikat a BeIN Sport adta angol nyelven. Ez a csatorna az amerikai háztartások negyedéig sem jutott el, ráadásul az egyik kábeles szolgáltató nemrég kivette a csomagból, tovább rontva a helyzeten.

Kevés a konkrétum

Az LFP terveiből egyelőre egy dolog hiányzik, de az nagyon: a konkrétum. Javier Tebas azt az egy dolgot már leszögezte, hogy ugyan a Real Madrid és a Barcelona is játszhat majd Amerikában, El Clásicót egyelőre csak Spanyolországban rendeznek. Azt viszont nem jelentették be, mikor játszanák az első spanyol bajnokit amerikai földön, sőt, még határidőt sem szabtak meg. Az elképzelések szerint erre már a mostani szezonban sok kerülne, de ez lehet, hogy csak terv marad.

Mert hiába jelentette be az LFP az amerikai bajnokikról szóló tervet, az számos ponton elbukhat még. A spanyol játékos-szakszervezet, az AFE például azonnal a tiltakozását fejezte ki, mivel az LFP nem egyeztetett a játékosokkal. "Ahogy megszokhattuk a ligától, ezúttal sem kérte ki a játékosok véleményét, és olyan helyzetbe hozta őket, amelyből csak a bajnokságnak származik előnye" - fogalmazott közleményében az AFE.

066_DPPI_40818033_088.jpg Fotó: Europress/AFP

David Aganzo, a szervezet vezetője elmondta: a labdarúgókat nem lehet befektetésre szánt pénzösszegként használni egy olyan üzletben, amely csak egy harmadik fél javát szolgálja. A szakszervezet álláspontja azért is fontos, mert a játékosok egyébként is túlterheltek a zsúfolt versenynaptár miatt, egy amerikai túra pedig tovább csökkentené a pihenésre szánt időt. Különösen igaz ez a Bajnokok Ligájában szereplő, nagyobb befolyással rendelkező csapatok játékosaira. Ha nem tudnak megállapodni, meghiúsulhat az elképzelés.

Akad néhány bürokratikus kérdés is. Az Amerikai Labdarúgó-szövetség beleegyezése nélkül például nem játszhatnak spanyol bajnokit Amerika területén. Erről már voltak egyeztetések, megállapodás azonban még nem született. Szükség van a regionális futballszövetségek (UEFA és CONCACAF) támogatására, és végül, de nem utolsósorban a FIFA engedélye is szükséges. Utóbbit nem egyszerű beszerezni, mert amikor néhány évvel ezelőtt az angolok szerettek volna Premier League-meccseket Amerikába vinni, épp a FIFA akadályozta meg a projektet.

Amerikában vannak támogatói

A La Liga az amerikai Relevent nevű csoporttal kötött stratégiai megállapodást. Ez a szervezet elsősorban a nyári amerikai barátságos mérkőzésekről lehet ismerős, ugyanis a Relevent felel például az International Champions Cup lebonyolításáért. Idén ezen 18 európai sztárcsapat vett részt, a teljesség igénye nélkül a Real Madrid, a Barcelona, a Juventus, a Milan, a Manchester United, a Manchester City, a Bayern München, a Borussia Dortmund vagy a PSG.

063_865150896.jpg Fotó: Europress/AFP

Ennek a szervezetnek a hátterében Stephen Ross, a Miami Dolphins milliárdos tulajdonosa áll, aki a megállapodást remek lehetőségnek tekinti, hogy az európai futballt népszerűsítsék Amerikában. Vagyis az amerikai földön játszott spanyol bajnokik egy hosszabb távú stratégia részét képezik amerikai oldalról is. 2026-ban ugyanis az Egyesült Államokban rendezik a labdarúgó-világbajnokságot, és az esemény csak akkor térül meg anyagilag, ha a meccsek nagy részét telt ház előtt rendezik meg.

Jelen állapotában kicsit blöffszagú az LFP bejelentése, mert egyelőre inkább csak hangzatos ígéretek vannak, konkrétumok annál kevésbé. Elképzelhető ugyan, hogy a közeljövőben megvalósulnak a grandiózus tervek, és Lionel Messiék hamarosan az amerikai közönséget is elkápráztathatják tudásukkal, azonban semmi garancia nincs arra vonatkozóan, hogy erre már a mostani szezonban sor kerül. A La Liga marketingértékét mindenesetre már a bejelentés is növelheti, vagyis a spanyol foci sehogyan sem jár rosszul.

via apnews, MTI

Hozzászólások