Foci - Nagyon komoly hiányosságokat tárt fel az Emiliano Sala balesetét vizsgáló jelentés
Nagyon komoly hiányosságokat tárt fel az Emiliano Sala balesetét vizsgáló jelentés
Fotó: Europress/AFP

Nagyon komoly hiányosságokat tárt fel az Emiliano Sala balesetét vizsgáló jelentés

HosszabbitásHosszabbitás
2020/03/14 18:50
Pénteken hozta nyilvánosságra a brit közlekedési minisztérium légikatasztrófákat vizsgáló szervezete (AAIB) azt a jelentést, amely Emiliano Sala tragikus balesetét és annak körülményeit vizsgálta. A tételes jelentés súlyos hiányosságokat tárt fel főleg a pilótával kapcsolatban, de fény derült arra is, hogy a repülőgéppel sem volt minden rendben.

Mint ismert, az akkor még a Premier League-ben szereplő Cardiff City tavaly januárban jelentette be, hogy klubrekordot jelentő 15 millió fontért szerződtette a francia Nantes argentin csatárát, Emiliano Salát. Miután az argentin játékos aláírta szerződését a walesi csapattal, engedélyt kért és kapott új munkaadójától, hogy visszarepüljön a francia városba, és elbúcsúzzon a csapattársaitól. A cardiffi visszaút során azonban a Piper Malibu típusú repülőgép valahol a La Manche csatorna felett eltűnt a radarképekről. Napokig tartó elkeseredett kutatómunka után sem bukkantak a gép nyomaira, ami után fel is függesztették a keresést. Egy társadalmi összefogás hatására később folytatták a keresést, aminek eredményeként a futballista testét sikerült felszínre hozni, a pilóta, David Ibbotson holtteste azonban mind a mai napig nem került elő. 

A hatósági vizsgálati jelentés megállapította, hogy sem a repülőgép, sem pedig maga a pilóta nem rendelkezett azokkal a minősítésekkel, amelyek lehetővé tették volna az utazást. A beszámoló szerint Ibbotson engedélye csak magánutakra terjedt ki, így ehhez hasonló fizetős fuvarokat nem vállalhatott volna. Ezen felül a pilótának nem volt érvényes engedélye éjszakai, rossz látási viszonyok közötti repülésre sem.

A jelentés kiterjed arra is, miszerint a pilóta érzékelt egy csattanást a Cardiff-Nantes útvonalon, valamint füstöt látott a pilótafülkében, ennek ellenére mégis bevállalta a végül tragikusnak bizonyuló visszautat is. A szakértői elemzés szerint erre főleg azért kerülhetett sor, mivel a pilóta nyomást érzett a vállán amiatt, mert a szakzsargon által csak „szürke charter járatoknak” nevezett oda-vissza utat elvállalta, vélhetően jelentős fizetség fejében. A jelentés rögzíti, hogy a brit hatóságok a jövőben fokozott figyelmet szenteljenek a sokszor futballisták által használt járatokra, mert ezek az utak nagyon sok veszélyt hordoznak magukban. Sala nantesi búcsúlátogatására egyébként nem a futballista bérelte a gépet, hanem egy közvetítő fél, nagy valószínűséggel egy játékosügynök hozta össze a feleket.

000_1PV4DZ.jpg Fotó: Europress/AFP

A játékos boncolása azt már korábban megállapította, hogy Sala halálát szén-monoxid mérgezés okozta. A pénteken nyilvánosságra hozott jelentés szerint a mérges gáz egy a kipufogó rendszerben keletkezett hiba miatt, a fűtési rendszeren keresztül juthatott be a gép pilótafülkéjébe és utasterébe, végezve ezzel a pilótával, és a gép egyetlen utasával is. A brit kormányzati szerv jelentésében rögzíti, hogy ezentúl rendszeresíti a hasonló típusú gépeken a szén-monoxid érzékelők használatát, amely berendezés mindössze tizenöt fontba kerül.

A vizsgálati anyag szerint Ibbotson megpróbált manőverekkel kikecmeregni a sűrű esőfüggönyből, ez azonban fordítva sült el, hiszen a gép élesen kezdett a tenger felé süllyedni. Ekkor még megpróbálta felhúzni a gép orrát, ami arra enged következtetni, hogy ekkor még tudatánál volt, azonban a turbulencia már magával ragadta a baleset előtt a megengedett 203 csomós sebesség helyett mintegy 245 csomóval száguldó géptestet. Arra is fény derült, hogy a robotpilóta is hibás volt, az azonban nem világos, hogy a hiba miatt nem működött a baleset pillanatában, vagy azért, mert a pilóta kikapcsolta.

A jelentés publikálása után a Cardiff City közleményében üdvözölte az anyag nyilvánosságra kerülését, ugyanakkor figyelmeztetett: „A jelentés jónéhány olyan pontot meghatároz, amely a hatóságokat akadályozza abban, hogy felszámolják a szürke charter járatokat. Ez az illegális intézmény nemcsak a futball világában, hanem azon kívül is rengeteg emberi életet tesz kockára.”

000_1CN02A.jpg Fotó: Europress/AFP

Emiliano Sala tragikus balesete és annak elemzése nem ért még véget ezzel a jelentéssel, hiszen a Nantes és a Cardiff City továbbra is vitában áll egymással azzal kapcsolatban, hogy a walesi csapatnak ki kell-e fizetnie a játékos vételárát. Az ügyben a FIFA arra kötelezte a Cardiffot, hogy a szerződésben foglalt első részletet folyósítsa a franciáknak, ők azonban ettől elzárkóznak, és a Nemzetközi Sportdöntő Bírósághoz (CAS) fordultak jogorvoslatért. A svájci székhelyű intézmény előreláthatólag idén júniusban tárgyalja majd az ügyet.

via Guardian

Szerző: Nánási Antal

Hozzászólások