Foci - Új forradalom Franciaországban: itt vannak az élő futballklipek
Új forradalom Franciaországban: itt vannak az élő futballklipek
Fotó: Europress/AFP

Új forradalom Franciaországban: itt vannak az élő futballklipek

Szabó ChristopheSzabó Christophe
2020/07/28 15:41
Franciaországban a következő szezontól új médiaszereplő fogja szállítani a “késleltetett élő visszajátszásokat”, amivel a nézők szinte azonnal visszanézhetik a meccs legjobb jeleneteit. A szolgáltatás válasz arra, ahogy ma fogyasztjuk a labdarúgást.
 

Fél perced van elolvasni ezt a bekezdést

Youtube ide, VHS kazetták oda, az elmúlt évtizedekben olyan érzet alakult ki, mintha egy konstans médiaforradalom közepén lennénk. Változik a piac, fejlődnek az eszközök, cserélődnek a platformok és ahhoz idomulnak a tartalmak, mindez pedig a labdarúgáson is egyre jobban érezteti hatását.

Annak ellenére, hogy a topligák közvetítési díjai exponenciálisan növekednek, több vizsgálat is kimutatta, hogy az Y-generáció körében egyre csökken az érdeklődés a labdarúgó közvetítések iránt.

Az ok a tartalomfogyasztási szokásainkban keresendő: a figyelemért folytatott versenyben előnyt élveznek a szabdalhatóbb, szaggatottabb, magas intenzitású sportjelenetek. Ahogy mára ez a korosztály az interaktívabb, gamification-elemeket beépítő, "youtube-ish" tartalmakhoz szokott hozzá, a koncentrációs képessége lerövidült, a rövid, de intenzív megoldások kezdik jobban vonzani.

Bár a televíziós giga-társaságok még nyomják a gázt a nagy bajnokságok licitversenyében, elkezdtek megjelenni olyan szereplők, akik ezekre a piaci lehetőségekre próbálnak lecsapni.

Ilyen most Franciaországban a Free nevű szolgáltató. A francia bajnokság közvetítési jogdíj-versenyében egyetlen kalapban, a „kvázi élő közvetítés”-kategóriájában indultak és mindössze 50 millió eurót tettek le az asztalra, mégis sikerült a hatalmas téteket lerakó és végül a közvetítési csomagok nagy részét bezsebelő Mediapro-konglomerátumot legyőzni. 

Nincs idő gólörömre

A Free a következő szezontól indul és lényege, hogy alkalmazkodik az egyre rövidülő figyelmünkre: 30 másodperces összefoglalókat lehet megnézni késleltetett élőben, kiragadva a meccsek kulcsjeleneteit (legszebb gólok, védések és akciók). A szolgáltatást - nem titkoltan - nem televízióra, hanem telefonra fejlesztik, egyszerűen azért, mert a piac is erre tolódik. A francia Ipsos által 2019 végén készített kutatása szerint a 10-18 év közötti fiatalok 59%-a a telefonjáról követi a sportvilág híreit, a közelgő 5G-s átállás pedig még inkább előtérbe fogja helyezni ezt a típusú tartalomfogyasztást.

Ha pedig telefon, akkor szelfi – léteznek már ebben a műfajban szakosodott tartalomszolgáltatók, Franciaországban ezt a Konbini vagy a Brut már egész magas szinten űzi, így a Free-nél is lesz rengeteg selfie interview bennfentes szakemberekkel, játékosokkal és edzőkkel.

Az általános funkciók persze itt is meglesznek, lehet majd kedvenc csapatot választani és értesítőket beállítani, a csatorna ugyanakkor nem feltétlenül akar működni, mint egy hagyományos televíziós szerkesztőség: lesznek levezető műsorok és magazinok, viszont nem fogják telepakolni tucatnyi szakértővel, hanem egyetlen arcot szánnak a márkának (nevét ugyanakkor még nem hozták nyilvánosságra).

A lényeget már, végre

A Free persze önmagában nem talált ki semmit, a jelenség már elterjedt az Egyesült Államokban, ahol a helyi televíziós szolgáltatóknál léteznek már olyan előfizetési konstrukciók, ahol elő lehet fizetni akár a kedvenc NBA csapat utolsó negyedének közvetítéseire. A dolog pikantériája, hogy Franciaországban az eddigi jogtulajdonos beIN sportnak volt hasonló applikációja (beIN Ligue1), amit havi 1,99 euróért árultak a kínálatukban, csak nem tolták előtérbe a reklámozását, mert nem akarták kannibalizálni a 25 eurós tévés csomagjukat. Ami új, hogy ők kizárólag erre a piaci résre mennek rá, és várhatóan a Free 2 és 5 euró közé fogja belőni a havidíját.

A Free bevezetésének híre eléggé megosztotta a francia közvéleményt. A kritikusok tábora kifogásolja, hogy egy gól vagy egy meghatározó pillanat megtekintésekor nem derül ki, hogy az adott pillanathoz min keresztül vezetett az út. A pár másodperces összefoglalók eltüntetik a játék építkezési fázisait, a holtidőket, a sikertelen próbálkozásokat, a láncolatokat és nem marad más, csak a gólok, a piros lapok, a meleg helyzetek, vagy a pálya széli acsarkodások. Nem kiabálunk már fel, hogy “gól!”, hanem jön majd egy push üzenet, ami aláássa a mélyebb meccsélményt.

zlatan.pngFotó: Eurosport/Getty

A másik oldal azt mondja, hasonló impulzusokat már így is kapnak a Twitteren vagy a Streamján. Pár perces összefoglalók korábban is léteztek, a szurkolók most kapnak egy pótkereket arra az esetre, ha lemaradnak az adott meccs közvetítéséről. Aki egy családi ebéd vagy egy baráti találkozó miatt lemarad kedvenc csapata meccséről, az a lényeget kapja meg szűrve, anélkül, hogy meg kellene várnia a meccs végét.

Esélyesen az várható, hogy a szolgáltatás egyszerre fogja kiegészíteni és felváltani a közvetítéseket. Az unalmasabb mérkőzéseket kipótolhatja egy villám-összefoglaló, a komolyabb rangadók viszont továbbra is eseményszámba mennek, amit a tömeg még pillanatról-pillanatra akar megélni. A klubja minden meccsét megnéző, de időszakosan lemaradó szurkolónak lett egy új eszköze, amivel morzsányi meccsélményt visszakap.

A Free ugyan kihasználja a koncentrációs képesség rövidülését, de még nem beszélünk tömegigényről. Egyelőre.

Hozzászólások