
Diego Maradona 2019-es életrajzi filmje a legszebb emlékezés az elhunyt legendáról
Az Asif Kapadia-féle
2019-es életrajzi film a legegyedibb és legteljesebb képet adja a tegnap elhunyt Diego
Maradonáról.
Diego Maradona egykori edzője, Fernando
Signorini szerint játékosa két, egymástól teljesen eltérő oldallal bír. Ott van
Diego, a kedves, melegszívű, pajkos fiú, akiben még rengeteg bizonytalanság
lakozik, valamint a másik oldal, Maradona, egy kitalált karakter, teli életerővel,
levetkőzhetetlen arroganciával, aki áthatolhatatlan önbizalommal dobja oda az ütős
egysorosokat a sajtónak. “Diegóval elmentem volna a világ végére is. De
Maradonával egy lépést sem tettem volna meg.” – mondja a Diego Maradonáról
készült 2019-es életrajzi filmben Signorini.
A film készítője, Asif Kapadia ezt a
dichotómiát bontja ki közel két órában. Hálás feladat, ugyanakkor sokszor
lerágott csont, a Dr. Jekyll és Mr. Hyde-féle hasadt személyiségek számtalan
életrajzi és játékfilmben köszönnek vissza. Kapadiának viszont akadt
egy felbecsülhetetlen forrása: közel 500 órányi, egyenesen Maradona polcáról leemelt képanyag.
A rendező zsenialitása két merész döntésben
mutatkozott meg: amellett, hogy a tengernyi anyagot végigrágta és a legapróbb
részletekben fellelhető gesztusokat és elejtett szavakat meglátta, a filmben
nem él sem a narráció, sem a “beszélő fejek” eszközével.
Nincs a The Last
Dance-ben látott idővonalak közötti ugrás, nincsenek kandalló mellett ülő,
megöregedett, kötött pulcsis sztárok, és Morgan Freeman sem kezd el olasz
akcentussal magyarázni.
Az egész egy VHS-kazettákból összeállított kollázs, ami olyan természetességgel hömpölyög, mint egy játékfilm.
A zene olykor felcsendül,
majd elhalkul, a képek mondják el a történetet, időnként pedig csak beúszik
Maradona hangja, aki úgy fűz kommentárt fiatalkori önmagához, mintha ott ülne
mellettünk egy diavetítésen.
A részek összessége
Azt mondják, a személyiségünknek valójában
három oldala van: ahogy akarjuk, hogy lássanak minket, ahogy látnak minket és hogy
kik is vagyunk valójában. Minél inkább közelítenek egymáshoz az oldalak,
annál önazonosabbak és boldogabbak vagyunk.
A film egy 7 éves utazás arról, ahogy Maradona
oldalai egyre eltávolodtak egymástól.
A narratív keretet a Nápolyban töltött évei
nyújtják és minden úgy indul, mint egy képzeletbeli próféciában: a dugig tömött
San Polo stadion népe epekedve fogadja a favelákból kitűnt legkisebb fiút.
Maradona lubickol az éljenezésben és mindenben meg akar felelni annak, amit
várnak tőle: legyen kulturális hős, hűséges családapa, kifinomult úriember –
mindezt egy olyan városban, mely szimbiózisban él a saját alvilágával.
Maradona ugyanakkor szerette volna olykor kiengedni a gőzt, két meccs között
élni, a bajlódások és sérülések között több türelmet és megértést kapni.
A Napolinál töltött évei alatt mindegyik szeletből
kapunk. Látjuk a tinédzser kora óta a családját fenntartó buenos aires-i fiút,
aki már egészen fiatal korától meglátta a labdarúgásban rejlő kitörési lehetőséget.
Látjuk a földöntúli adottságokkal rendelkező sportembert, aki a pályán
egyszerre ötvözte a sebességet, a robbanékonyságot, a labdakezelést és az
ösztönösséget. Látjuk, hogy bármit meg tudott tenni a labdával, de mindemellett
képes volt a társait is arra inspirálni, hogy a velejük legjobbját vegyék elő a
fontos pillanatokban. Idővel pedig kitűnik az aluliskolázott fiatalember képe, aki
szembesül a kapualjban éjjel-nappal megbúvó paparazzikkal és az újságokban
visszaköszönő provokatív szalagcímekkel. Az elcsúszás pedig akkor következik be, amikor a kísértés bekopog az ajtón: az asztalon
hagyott fehér csíkokka, a csinosabbnál csinosabb öltáncosokkal és a széles mosollyal hajbókoló camorrai tagokkal való parolázással.
Az eltávolodás fázisai
Maradona belső világa egyre inkább egy lezárt
szelencévé alakult. Minél inkább ki volt téve a csábításnak, minél több turpisságra
került fény, annál inkább bezárkózott.
Ahogy kicsúszott a kezéből az önnön felelőssége,
úgy jöttek a kétes ügyek: három évtizeden keresztül tagadta, hogy házasságon
kívül született volna egy fiúgyermeke, kokainfogyasztása pedig olyan függőségbe sodorta, ami adósságba keverte a nápolyi alvilág felé.
Az évek alatt Nápoly fokozatosan
fordult el a bajnoki címet kétszer is messiásként elhozó Maradonától. A
folyamat betetőzése a 1990-es világbajnoki elődöntő, ahol fülsüketítő
olasz füttykoncert kíséri az argentin himnuszt. Természetesen mindez nem máshol történhetett meg, mint a San
Paolóban. Kapadia készen kapta a forgatókönyvet.
A bűnözés árnyai és a neves tornák közti
liftezéstől a film helyenként olyan tónust kap, mint egy gengszter-zsáner. Érezhető
távoli áthallás Scorsese korai műveivel is, ahogy egy kétes életet élő családos
ember megpróbál érvényesülni a mindennapi élet sodrásában.
Kapadia műve egyszerre vonultat fel kultikus
pillanatokat és a közönségnek addig ismeretlen semmiségeket. Nem időzünk el
indokolatlanul sokat az angol válogatott elleni Isten kezezésénél, cserébe 74 végtelennek
tűnő másodpercig figyeljük Maradona rezignált arcát, ahogy maga elé meredve ül a
Napolinál töltött utolsó karácsonyi buliban. A film attől egyedi és
felejthetetlen, ahogy párba állítja az ikonikus képeket a kásás képsorokról
leszűrődő sóhajokkal és mosolyokkal.
Maradona a film egyik pontján azt mondja: “Amikor ott vagy a pályán,
az élet tovaszáll”. Maradona élete tegnap tovaszállt – Kapadia mégis méltó emléket nyújt azok számára,
akik a legteljesebb képet akarják kapni az isteni, az argentin és a nápolyi
Diego Armando Maradonáról.
A film IMDB-oldala