Mountainbike - Megavalanche 2014 – mountainbike-őrület hóban és sárban
Megavalanche 2014 – mountainbike-őrület hóban és sárban
Hegyibringával a sípályán - Megavalanche (Fotó: bike-oisans.com)

Megavalanche 2014 – mountainbike-őrület hóban és sárban

Pintér LászlóPintér László
2014/07/16 08:45

Joost Wichmann jóvoltából átélhetjük, milyen is egy sípályán elrajtolni Európa egyik legkeményebb MTB-enduro versenyén.

A franciaországi Alpe d’Huez nevének hallatán nemcsak az országúti kerékpársport kedvelői kapják fel a fejüket. Itt rendezik ugyanis a kontinens talán legkeményebb hegyikerékpáros enduro versenyét, az „óriáslavinát”: a Megavalanche-t. Nevét onnan kapta, hogy a síterep legmagasabb pályáján, a Pic Blanc gleccserén, 3300 méteren van a rajtja, így az első szakaszt egy sípályán száguldva/szánkázva/bukdácsolva kell megtenni. Kerékpáron.

A viadalon évről évre több százan állnak rajthoz. Ez nem pusztán egy downhill verseny, hiába lejt szinte végig a pálya. Összesen nagyjából 2000 méternyi szintet veszítenek a versenyzők, de mindezt 30 km-es távon, ahol bőven vannak cross-country-jellegű betétek is. A rajtnál sok minden eldől, hiszen tiszta pálya csak az elsőket várja, a többiek csak reménykedhetnek, hogy elkerülik a törvényszerűen kialakuló tömegbukásokat. A legjobbak a 100 km/órás sebességet is elérik.

A korábbi 4-krossz világbajnok német Joost Wichmann az elsők között vághatott neki a versenynek. Szerencsére kamerát rögzített a sisakjára, így mi is átélhetjük a Megavalanche rajtjának káoszát:

Az idei versenyt a francia Pierre Charles Georges nyerte 55 perc 41 másodperces idővel. Wichmann 160. lett, 40 perces hátránnyal. Magyar indulók az eredménylista szerint idén nem voltak, de tavaly Vizdák János így írt a havas rajtról:

„Az eleje a gleccser lejtőjéről bal szélről indul. Ott egy legalább 45 fokos keményre ratrakolt sípálya van, ott lehet haladni, mindenki oda igyekszik, amiből cifra tömegbukások lesznek. Így aki hátrébbról indul, az alternatív útvonalon a jobb oldalra, az üresebb pályára fókuszál, a gond csak az, hogy az oldalra is lejt 20-30 foknyit. Először is oda oldalra fel kell tolni a gépet (futva indulva) és reménykedni, hogy nem esnek el előtted lefelé, mert kanyarodni vagy lassítani nem lehet, azonnal esés lesz belőle, onnantól fenéken, háton vagy hason csúszás az aljáig, megállni nem lehet, ha ügyes vagy, akkor közben nem hagyod el a bringád sem, különben sétálhatsz vissza rajta. Ebben a legrosszabb az, hogy miközben szánkózol 30-cal lefele, addig az elsők helyenként 100km/h feletti tempót nyomnak. Így rögtön az első percben megpecsételődik a sorsod.”

Az időjárás nem volt kegyes az idei Megavalanche indulóihoz. Míg a felső szakaszon a hóval kellett megküzdeni a versenyzőknek, addig a völgy felé közeledve a rengeteg eső miatt a sár volt az úr:

Ha valaki a fentiek alapján kedvet kapna az induláshoz, érdemes időben (tavasszal) nevezni, mert az indulók száma korlátozott. A nevezési díj 30000,- Ft körüli összeg, melyben benne van az egyhetes felvonóbérlet és nagyon sok DH és enduro ösvény használata is.

Hozzászólások