NBA - LeBron James, az új nagyvállalati sportolói karrierépítés prototípusa, aki megalkotta saját globális brandjét
LeBron James, az új nagyvállalati sportolói karrierépítés prototípusa, aki megalkotta saját globális brandjét
Fotó: Europress/AFP

LeBron James, az új nagyvállalati sportolói karrierépítés prototípusa, aki megalkotta saját globális brandjét

Takács MártonTakács Márton
2020/10/08 09:50
Minden idők egyik legjobb kosárlabdázója, az éppen a tizedik NBA-nagydöntőjét játszó LeBron James üzletemberként is nagyot alkotott. Elsősorban a saját globális brandjét mutatja be Brian Windhorst A LeBron-vállalat című nem hagyományos sportkönyve, amely idén jelent meg magyarul a 21. Század Kiadó gondozásában.

Érdekesség, hogy elmúlt 30 év legjobb kosarasai közül Kobe Bryantről nyáron adtak ki könyvet itthon, decemberben pedig a GOAT-ról, Michael Jordanről jelentetnek meg nagyszabású kötetet. Utóbbiról ráadásul év közben láthattunk egy dokumentumfilm-sorozatot is, bár a Last Dance inkább MJ Chicago Bulls-beli pályafutását mutatta be az ő szemszögéből.

"A Last Dance-t egy társadalmat összekovácsoló nagy tévés eseménynek tartom" | Eurosport

A legendás, de sajnos már csak néhai Origo Filmklub egykori rovatvezetőjével, a Recorder magazin vezető szerkesztőjével, a filmkritikus Varga Ferenccel beszélgettünk arról, mennyire működik a The Last Dance dokumentumfilmként, hogy melyek voltak belőle a kedvenc pillanatai, hogy mit gondolt korábban Michael Jordanről és a Chicago Bullsról, és hogy mennyit változott a Jordanről kialakított képe a doksi alapján.


Mindhármukban közös, hogy elképesztően sikeres sportkarrierjük mellett az üzleti életben is megtalálták számításaikat. A LeBron-vállalat c. könyvből kiderül, hogy talán a 35 esztendős James készült erre a legtudatosabban - nyilván a másik két elődje portfólióját látva és az azokról megszerzett tapasztalatainak birtokában -, és nála ez évről évre lép egyre nagyobb szintre. Fájdalmas, hogy Bryant esetében ennek a 2020 elejei tragikus halála miatt vége szakadt, pedig ő most kezdett el igazán a parketten kívüli életére koncentrálni

Kobe Bryant, az NBA munkamániás kívülállója, aki eggyé vált a Los Angeles Lakersszel | Eurosport

Kobe Bryant mindig is arra törekedett, hogy megelőzve Michael Jordant, ő legyen minden idők legnagyobb kosárlabdázója. Bár amit lehetett, megtett ezért, nem sikerült neki, miközben a Kobe Bryant - A Fekete Mamba élete című, idény nyáron, a G-ADAM sportkönyvkiadó gondozásában megjelent kötetből kiderül, hogy ami a dominanciára való intenzív vágyat, az akaratot, a hajtóerőt, a leuralást és az egót illeti, abban Jordan tükörképe volt.

Tudatos ember

LeBron James viszont ereje teljében van, 35 évesen is az NBA talán legjobbja, és idén döntőbe vezette a Los Angeles Lakerst, ahol cikkünk megjelenésekor 3-1-es előnyre tett szert korábbi együttesével, a Miami Heattel szemben.

Brian Windhorstot már korán lenyűgözte James több tulajdonsága is. LeBron elképesztő fizikai megjelenése és óriási játékintelligenciája mellett a munkamorálja, a gyorsasága és a kitartása tetszett a legjobban a szerzőnek. Mindegyiket példákkal illusztrálja. "LeBron bokája akkora, mint egy átlagember válla"- írja, illetve, hogy "a Miami játékosaként három kilogrammot hízott a rájátszás egyik mérkőzésén". LeBron James zseniálisan passzol, és miközben balkezes, jobb kézzel kosarazik. Ezzel megidézi a háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó, Kiss Gergő esetét, fordított előjellel: "Az a legendás balos, melyet csak a medencében használt, hiszen a parton mindent jobb kézzel csinál."

Az acroni srác memóriája is elképesztő szerinte, nem csak az NBA, az NFL mezőnyéről is mindent tud. A kosárlabdapályán és azon kívül is két-három lépéssel a többiek előtt jár: a 2016-os finálé hetedik, mindent eldöntő meccsén úgy blokkolta Andre Igouodalát, hogy mindkét keze a magasban volt, mert ismerte a másik trükkjeit. 

Ezzel összefüggően képes távlatokban gondolkodni. Végzős gimnazistaként, 18 évesen 10 millió dolláros csekket ajánlott neki a Reebok, de nem fogadta el. LeBron mindig is Nike-ban képzelte el magát.

"Ez a fajta tudatosság ennek a történetnek a vezérmotívuma. A könyv elmeséli LeBron pályafutását az üzleti életben, amely párhuzamosan haladt előre páratlan játékoskarrierjével."

Ő már az aktív kosaras karrierje után következő 40-50 évre tervez előre, ennek jegyében üt nyélbe üzleteket a mellette, mögötte álló stábbal. "Minden a részesedésről és az irányításról szól" – mindig nagyban gondolkodtak barátaival, üzlettársaival. A másik fontos szempont, hogy ezzel együtt hiteles befektetésekre törekednek.

Már 20 éves korára megtanult bánni a hatalmával

A Nike és az adidas harcolt érte már tinédzserkorában, majd beszállt a Reebok is. Jordan és Bryant óta egyre korábban próbálnak ezek a cégek magukhoz láncolni szupertehetségeket, hogy cipőszerződést kössenek velük. A könyvben részletesen olvashatunk arról, hogy a három cég milyen csalikat vetett be, hogy megszerezhesse magának Jamest. 

A Nike elintézte, hogy találkozhasson Michel Jordannel, plusz egyik barátjának gyakornoki pozíciót biztosított. Wes Wesley – az NBA Mr. Wolfja a Ponyvaregényből -, Allen Iversonnak, a Reebok arcának a barátja azt intézte el, hogy LeBron találkozhasson Jay-Z-vel. A Reebok 100 millió dollárt ajánlott, az adidas 60 milliót. Végül James rábólintott egy hét évre szóló, 77 millió dollárt garantáló szerződésre a Nike-val, és kapott még 10 millió aláírási pénzt is. A második legjobban fizetett cipőmodell lett Jordan után, és több mint a dupláját kapta Kobe új szerződésének, miközben utóbbi az NBA egyik arca volt. Élete legjobb üzleti döntésének nevezte 2018-ban a Nike-val kötött szerződését. A Coca-cola is a prémiumpartnere lett, több mint 40 millió dollárt keresett már a velük kötött szerződésekkel.

Ezeknek az üzleteknek köszönhetően már 20 éves korára megtanult bánni a hatalmával.

LeBron-Cavs-min.jpgFotó: Europress/AFP

Annak, hogy kialakult körülötte egy mag, akik segítették az üzleti életben, árnyoldalai is voltak. 2008-ban a Nike legendás cipőtervezője például befejezte a közös munkát LeBronnal, mert elege lett, hogy James sleppjével, vagy másik nyolc emberrel is egyezkednie kellett.

Másik három barátjával alapított egy marketingcéget LRMR névvel: de mint sportolókat képviselő marketingcég, kudarcot vallott. Produkciós vállalatot is létrehoztak Springfield Productions néven, hogy elkészíthessék a róla szóló dokumentumfilmet Kristopher Belmon korai felvételei alapján – a zenébe beszállt Jay-Z és Drake is. More than a game (Nem csak a játék) címmel készült el róla a doksi.

Betekintést nyerhetünk abba, hogyan lett a Beats fejhallgató, a Microsoft és a McDonald’s arca, több millió dollárt jelentettek neki ezek a szerződések. 2010-ben megkötötték a második szerződését a Nike-val: nyolc évre 100 millió ütötte a markát. 

A Decision, avagy egy jó döntés borzasztó csomagolással

Megkapjuk az egyik legellentmondásosabb lépése, a Decision sztoriját, amikor 2010 nyarán az ESPN főműsoridőben közvetített különkiadásában jelentette be, hogy távozik Clevelandből, és Miamiba igazol. Ezzel a formátummal megváltoztatta a bejelentés módját, ugyanis ellenőrzött médiakörnyezetben jelentette be döntését. Viszont rosszul jött ki belőle, stigma lett számára. James emlékezetes mondata úgy szólt, hogy: "Ősszel elviszem a tehetségem South Beachbe." A Decision egy nagy adománygyűjtő akció is volt, de ez a szerepe elsikkadt, mert nem hangsúlyozták eléggé a célt.

Ezzel két probléma is volt. Kobe Bryant használta ezt a kifejezést 1996-ban, amikor napszemüvegét a fejére tolva bejelentette, hogy kihagyva az egyetemet, az NBA-ben fog játszani, ráadásul a Heat nem is South Beachben játszik, az egyik másik városrész. Az NBA akkori komisszárjának, David Sternnek sem tetszett a bejelentés módja, megpróbálta előtte leállítani a projektet. LeBron elszámolta magát a bejelentés módjával kapcsolatban. Csak 10 hónappal később beszélt döntése okairól, amikor a Miamival legyőzték a Bostont a playoffban. Szakmailag jó döntés volt a Heat, zsinórban négy döntőt játszottak, kettőt meg is nyertek.

LeBron-James-Heat-min.jpgFotó: Europress/AFP

A cél: nagyban játszani

Idővel az első számú célja az volt, hogy tulajdonjogokat szerezve növelje befolyását üzleti vállalkozásokban, szellemi alkotásokban, sport franchise-okban. James 2011 tavaszán egy sportklub, a Liverpool tulajdonrészét kapta marketingjogokért cserébe, az Anfielden tett látogatásakor egyedi kialakítású Beats fejhallgatókat ajándékozott a labdarúgóknak, hogy használják és reklámozzák őket. Így kötötte össze a kellemeset a hasznossal. 

A Springhill működő produkciós vállalattá vált: műsorokat hoztak létre, brandeket építettek, és közben pénzt csináltak. Jó példa erre a The Shop – A fodrásznál megdumáljuk című talkshow, ahol a sport és a szórakoztatóipar nagyjai az ország különböző fodrászüzleteiben vitatkoznak olyan témákról, mint a sport, zene, popkultúra, a világ eseményei, az üzleti élet és más kultúrával kapcsolatos kérdések. Ebben LeBron főszereplő, a Netflixen látható The Playbookot, amely ismert edzők legnagyobb kihívásait és diadalait tárgyalja, pedig az ő produkciós cége készítette. 

2014-ben James visszatért a Cavshez, ezúttal levélben (Hazatérés címmel) tudatta döntését a világgal, jobb végeredményt ért el ezzel a megoldással, mint négy évvel azelőtt.

2004-ben egy alapítványt is létrehozott LeBron James Family Foundation névvel. Még 2008-ban kampányolt Barack Obama mellett, már Heat-játékosként kapucnis fotóval tiltakoztak egy floridai tinédzser halála miatt, akit lelőttek 2012-ben. Nem óvakodott úgy megszólalni közéleti kérdésekben, mint Jordan. Azóta is kifejti a véleményét társadalmi kérdésekben (a Black Lives Matter miatt már Jordan is). Felemelte szavát a Los Angeles Clippers korábbi rasszista tulajdonosa, Donald Sterling és egy másik Donald, Trump ellen is. Így elmondható, hogy ha a cipőeladásai soha nem is érik utol Jordan számait, politikai hatása messze felülmúlja MJ-ét.

Új célkitűzése az iskolai lemorzsolódás mérséklése volt, a program neve először Wheels for Education, majd I Promise lett. Egyre több pénzt adományozott szülővárosának. Az Akroni Egyetemmel is együttműködött az alapítvány, ösztöndíjakat lehetett elnyerni. 2018-ban LeBron megnyitotta az I Promise általános iskolát, 240 gyerekkel indult el. Az iskola létszáma idővel ezerre duzzadt, nyolc évfolyamnak helyt adva. Kosárlabda-hagyatéka részeként 2016-ban bajnokságot nyert a Clevelanddel, az iskola, reméli, a személyes hagyatéka lesz szülővárosában.

Négy éve ezen a napon vált halhatatlanná LeBron James | Eurosport

Négy éve a mai napon a Cleveland Cavaliers kosárlabdacsapata történelmet írt azzal, hogy 1-3-as hátrányból felállva végül 4-3-ra legyőzte a címvédő Golden State Warriors csapatát az NBA nagydöntőjében. LeBron James vezetésével a Cavs olyasmit vitt véghez, amely előtte senkinek sem sikerült, ráadásul mindezt a legendás Michael Jordan vezette Chicago Bulls 72-10-es alapszakasz-rekordját megdöntő Warriors ellen tették.

Hollywood meghódítása

2018 nyarán négy évre szóló 154 millió dolláros szerződést írt alá a Los Angeles Lakersszel, stábjának tagjai is odaköltöztek Kaliforniába. Minden fakszni nélkül jelentette be, csak egy sajtóközleményt adott ki. A Springfield Entertainment megvetette a lábát Hollywoodban, 10-nél is több dokumentumfilmje, sorozata, valóságshow-ja és vetélkedője tartott a gyártás valamelyik fázisában. Ezzel a lépéssel újabb szinten lépett, a szórakoztatóipar központjába tette át székhelyét, ahol a Space Jam 2-vel jövőre ismét bankot robbanthat, melyben LeBron főszereplőként is producerként is közreműködik.

A Lakers sportszakmailag nem éppen a legjobb választásnak számított akkor, üzleti szempontból viszont briliáns döntés volt. Idén pedig James nagydöntőt játszik épp az NBA-ben, már a 10. fináléját pályafutása során. Mire lejár a szerződése náluk, 2022-ben, összesen 391 millió dollárt fog keresni 19 NBA-idénye alatt. 2018-ban a Forbes 765 millió dollárra becsülte a pályafutása során szerzett bevételeit, beleszámítva a reklámszerződésekből befolyt összegeket is. 2016-ban életre szóló szerződést írt alá a Nike-val. Azt tűzte ki célul, hogy egy sportklub tulajdonosa legyen.

Az lehet az a lépés visszavonulása után, amellyel még dominánsabb szerepre törhet. Nem is az a kérdés, hogy összejön-e neki, inkább csak az, hogy melyik franchise-nál veszi át az irányítást. 

LeBron-James-Lakers-min.jpgFotó: Europress/AFP


Hozzászólások